Kinderen

Kinderen eisen een eigen benaderingswijze. Zij ontwikkelen zich spelenderwijs in het leven, gaan naar school en maken belangrijke keuzes. De ontwikkeling verloopt echter niet altijd als vanzelfsprekend.

Wat kan ergotherapie voor kinderen betekenen?

De sleutel tot zelfstandigheid

Vaak zijn dagelijks terugkerende handelingen die voor de meeste kinderen en jongeren als vanzelfsprekend zijn, voor sommigen moelijker uit te voeren

Kinderergotherapie helpt kinderen en jongeren zich te verbeteren in dagelijkse taken en vaardigheden zowel thuis en/of op school bij:

  • De fijne motoriek zoals peuter- en kleutervaardigheden, bijvoorbeeld knippen, plakken en kleuren. Hanteren van potlood, stift, schaar en kwast etc.
  • Schrijfvaardigheid
  • Concentratie, gerichte aandacht en motivatie
  • Inzicht in het eigen gedrag
  • Zelfredzaamheid
  • Zelfstandigheid: zitten, staan en lopen
  • Ordenen, plannen en structureren
  • Optimale werkhouding, taak/huiswerk starten en afmaken
  • Sociale vaardigheden
  • (samen) Spelen

Om een handeling goed uit te voeren zijn speciale onderliggende vaardigheden nodig:

Deze vaardigheden noemen wij procesvaardigheden.

Denken in oplossingen, logisch nadenken en strategisch denken.

Kinderergotherapie werkt aan deze vaardigheden.

Ergotherapeuten zijn als beroepsgroep expert in het centraal stellen van het kunnen handelen; Het Kind leert het handelen bij te stellen. Ergotherapie kijkt naar de voorwaardenscheppende vaardigheden en spoort de onderliggende belemmeringen op. Het kind leert het eigen werk te overzien te plannen en uit te voeren.

Is er (extra) ondersteuning nodig of juist een iets andere wijze van aanpak?.

Kinderergotherapeuten krijgen regelmatig te maken met kinderen met schrijfproblemen. Ook geeft het opletten in de klas vaak problemen en/of verloopt het contact met andere kinderen moeizaam.

 

DSCN1494-640x480-300x225           1